3.1 Verkeersveiligheid
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
Reductie verkeersslachtoffers als onze bijdrage aan ‘Brabant gaat voor Nul verkeersdoden’.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- In 2018 zijn in het buitengebied rond Elshout verkeersmaatregelen getroffen om de maximumsnelheid van 60 km per uur af te dwingen. Daarnaast is op de kruising Overlaatweg-Overstortweg-Kanaalweg in Drunen een stopgebod ingesteld zodat automobilisten meer tijd moeten nemen om inzicht te krijgen in de verkeerssituatie en zijn op de Kanaalweg snelheidsremmende voorzieningen getroffen..
- In 2018 is de aandacht voor verkeersveiligheid op basisscholen onverminderd gebleven. Door middel van het Brabants VerkeersveiligheidsLabel (BVL) is verkeerseducatie aangeboden op scholen. Het BVL omvat een pakket aan maatregelen. Denk hierbij aan verkeerslessen, verkeerseducatieprojecten, praktische verkeersproef, verkeersveilige schoolomgeving en betrokkenheid van verkeersouders. In 2018 zijn op verzoek van de basisscholen een tweetal oversteekplaatsen aangepast: de oversteekplaats aan de Kastanjelaan-West in Drunen wordt verlegd en in de Van Limburg Stirumlaan in Vlijmen is een oversteekplaats gerealiseerd.
- In 2018 hebben we de bermen van enkele hoofdwegen verbeterd om de waterafvoer van de verharding te garanderen.Voor de elementverhardingen (bestratingen) is op basis van eigen waarneming en meldingen van burgers kleinschalig onderhoud op veel locaties uitgevoerd. Voor de asfaltverhardingen is op een divers aantal locaties kleinschalig onderhoud uitgevoerd aan fietspaden en rijbanen.
Grootschaliger onderhoud heeft plaatsgevonden in Drunen (Eendekooi, Margriet, Margrietweg, Hoge Schijf), in Elshout (Hooibroeksesteeg, fietspad Zeedijk), in Heusden (Scheepswerf), in Herpt (Klein Bernse Hoeve, Hoefstraat, Luttelherptseweg), in Vlijmen (Ruidigerdreef, Vliedbergweg) en in Heesbeen (Grotestraat, Parallelweg).
Voor civiele kunstwerken is de voetgangersbrug aan de Mayweg in Elshout grotendeels vervangen en de ophaalbrug in de vesting over de toegang naar oude haven is volledig geschilderd en het brugdek is voorzien van een anti sliplaag. - In 2018 hebben overleggen plaatsgevonden met belangengroeperingen zoals Veilig Verkeer Nederland, Politie en de Fietsersbond om verkeerssituaties veiliger te maken.
- In 2018 is beleidsplan Openbare verlichting vastgesteld.
3.2 Mobiliteit
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- Verhogen fietsgebruik.
- Stimuleren openbaar vervoer.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- De plannen voor een snelfietsroute tussen Waalwijk en ’s-Hertogenbosch zijn samen met de Provincie en onze buurgemeenten uitgewerkt en afgestemd met het GOL.
- In 2018 is op de rotonde Spoorlaan-Stationsstraat in Drunen de voorrangsituatie aangepast. Fietsverkeer heeft voortaan voorrang, waarmee de positie van de fietser is verbeterd.
- Met ingang van december 2018 is de route van buurtbus 233 op twee plaatsen uitgebreid. Hiermee zijn extra reismogelijkheden ontstaan in Heusden-Vesting, Herpt en Oudheusden. Er zijn nieuwe halteplaatsen gerealiseerd aan de Herptseweg in Herpt, aan de Herptseweg in Oudheusden en aan het Burchtplein in Heusden.
3.3 Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat (GOL)
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- In regionaal verband realiseren van integrale verbetering van hoogwaterbescherming, verkeer, landschap en ecologie, landbouw en recreatie en het generieke thema wonen, werken en recreëren tussen Den Bosch-west en Waalwijk.
- Verbeteren van de leefbaarheid in de kernen Vlijmen, Nieuwkuijk en Drunen door realisatie van goede aansluitingen op de A59 in combinatie met o.a. de realisering van ecologische verbindingszones, een goede parallelwegenstructuur en een waterbergingsgebied.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- In juni 2018 jl. hebben Provinciale Staten het Provinciaal Inpassings Plan (PIP)-West en PIP-Oost vastgesteld. Er zijn 28 personen/instanties tegen het besluit in beroep gegaan bij de Raad van State, waarvan er 2 ook een voorlopige voorziening hebben gevraagd. In september zijn door Provinciale Staten beide PIP’s opnieuw vastgesteld vanwege kleine technische planwijzigingen en is ook het onteigeningsplan vastgesteld. Op 7 november jl. heeft het Europees Hof van Justitie uitspraak gedaan in antwoord op vragen van de Raad van State over het PAS (Programmatische Aanpak Stikstof). Aangezien het GOL als een van de prioritaire projecten gebruik maakt van de ontwikkelruimte die het PAS biedt is deze uitspraak van grote betekenis voor het GOL. De Raad van State had op 14 februari 2019 een zitting over de systematiek van de PAS. De uitspraak hiervan wordt medio mei verwacht. In verband hiermee is de start van de aanbesteding van het GOL enkele maanden uitgesteld. Voorafgaand aan de aanbesteding is de uitvoeringsovereenkomst tussen de betrokken partners getekend. Nadat het PIP onherroepelijk is, zal het proces van actualisering van het GVVP en het uitwerken van de mitigerende maatregelen worden afgerond.
- In 2018 zijn de mitigerende maatregelen geïnventariseerd en verder uitgewerkt.
- In 2018 zijn vanuit de provincie gesprekken gevoerd met de eigenaren van gronden die voor de aanleg van de GOL-maatregelen verworven moeten worden. De gemeente heeft hierin een faciliterende rol. Met een kavelruil is ruimte gegeven aan de ontwikkelingen in het kader van het Gebiedsontwikkeling Oostelijke Langstraat (GOL) waarmee grote stappen zijn gemaakt.