5.1 Integraal huisvestingsplan Onderwijs
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
Het zorgen voor kwalitatief goede en gezonde onderwijshuisvesting voor de kinderen in Heusden, op basis van de met de schoolbesturen overeengekomen ambities. De gemeente heeft de wettelijke zorgplicht voor onderwijshuisvesting. De maatregelen en ambities zijn opgenomen in het Integraal huisvestingsplan onderwijs 2017 -2026.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Het vertalen van het integraal huisvestingsplan onderwijsgebouwen naar een uitvoeringsprogramma. In 2018 is de nieuwbouw van basisschool de Dromenvanger/Leilinde concreet uitgewerkt. Er heeft een locatie onderzoek plaatsgevonden waarbij het voornemen is uitgesproken om de nieuwbouw op dezelfde plaats te bouwen. De nieuwbouw van De Bussel in Vlijmen hangt samen met de ontwikkeling met de Grassen. In 2018 is nog niet gestart met de concrete uitwerking van de nieuwbouw. De verplaatsing van Athena naar d’Oultremontcollege is niet mogelijk gebleken. Hoewel het wenselijk was om tot inhuizing te komen is dit uiteindelijk niet haalbaar gebleken.
5.2 Onderwijsachterstanden
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
Het bestrijden van onderwijsachterstanden door kinderen een zo’n goed mogelijke schoolloopbaan te geven.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Met de GGD zijn afspraken gemaakt over het in beeld krijgen van de peuters die geen gebruik maken van voorschoolse voorzieningen. Begin 2019 wordt een eerste overzicht verwacht.
- Kinderen met taalachterstanden of een risico daarop (doelgroepkinderen) worden door JGZ vroegtijdig gesignaleerd en verwezen naar de voorschoolse organisaties met een aanbod Voorschoolse Educatie. De doelgroepkinderen die geen gebruik van het aanbod voorschoolse educatie zijn in beeld met ook de reden waarom ze niet of nog niet deelnemen.
- Er is voldoende kwantitatieve en goede kwalitatieve peuteropvang en Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) aanbod voor doelgroepkinderen. 2018 was de start van de harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzalen. De harmonisatie is goed verlopen en alle peuterspeelzalen zijn inmiddels locaties voor kortdurende peuteropvang. Beoordeling van de kwaliteit vindt plaats via de jaarlijkse inspecties door de toezichthouders van de GGD. In 2018 zijn er veel overtredingen geconstateerd als gevolg van nieuwe kwaliteitseisen. De overtredingen zijn doorgaans opgelost. Op 14 locaties verspreid over de gemeente is kinderopvang met een Voorschools aanbod mogelijk.
- De afspraken met het primair onderwijs en voorschoolse instellingen over de doorlopende leerlijnen en de resultaten van voor- en vroegschoolse educatie zijn gemaakt. De implementatie hiervan is eind 2018 gestart.
5.3 Leerlingenvervoer
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
Stimuleren dat kinderen zoveel mogelijk zelfstandig reizen. Voor de kinderen die aangewezen zijn op aangepast vervoer zorgen dat dit veilig en verantwoord wordt uitgevoerd
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Ook dit jaar zijn leerlingen benaderd bij de overstap naar VSO om zelfstandig te reizen. Nieuw is de mogelijkheid van een OV-kaart, waarmee leerlingen ook buiten schooltijden gratis kunnen reizen om hun zelfstandigheid verder te bevorderen. Met de vervoerder zijn afspraken gemaakt om klachten te delen, ter verbetering van de kwaliteit en (ervaren) veiligheid.
5.4 Bestrijden schoolverzuim en aanpak vroegtijdige schooluitval
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
Minimaliseren van schooluitval en vroegtijdig schoolverlaten.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Registreren van alle verzuimmeldingen en indien nodig interventie door de leerplichtconsulent. Afgelopen schooljaar is bij scholen aangedrongen op een snelle melding in geval van verzuim. Qua aantal verzuimmeldingen is er niet veel verschil t.o.v. andere jaren. De reden van verzuim zijn complexer zodat er meer overleg met ketenpartners gevoerd is.
- Vroegtijdige schoolverlaters in beeld brengen en terug begeleiden naar een opleiding of een leerwerkplek om alsnog een startkwalificatie te behalen. Er is een extra inspanning gedaan om meer jongeren in beeld te krijgen. Een deel van deze jongeren heeft extra ondersteuning gekregen, het grootste deel vindt zelf hun weg naar een opleiding of werk.