7.1 Werk en inkomen
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
Uitvoering geven aan het re-integratiebeleid en streven naar een bijstandsvrije gemeente.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- De organisatie Baanbrekers heeft binnen de opdrachtformulering van de Langstraatgemeenten de Participatiewet uitgevoerd voor bijstandsgerechtigden die direct toe te leiden zijn naar werk. Het aantal uitkeringsgerechtigden is gedaald naar 1.472. Evenals vorig jaar een daling met ruim 100 personen. Gemeenten ondersteunen in het voorliggend veld bijstandsgerechtigden in het bereiken van deze directe toeleidbaarheid of alternatieve vormen van participatie. Deze werkafspraken en de door Baanbrekers te varen koers in de komende jaren zijn vastgelegd in het koersdocument Baanbrekers 2.0 ‘’Kom in beweging’’.
- De Langstraatgemeenten en de organisatie Baanbrekers werken op Hart van Brabant-niveau samen om de banenafspraken en beschut werk in te vullen en de werkgevers op een zo uniform mogelijke wijze te bedienen. De geïntensiveerde samenwerking op dit gebied heeft gestalte gekregen door een bundeling van activiteiten en middelen in Werkhart: het werkgeversservicepunt in de arbeidsmarktregio Midden-Brabant.
- Het project Jeugdwerkloosheidsvrije regio is met een jaar verlengd. In de loop van 2019 wordt besloten op welke wijze elementen uit het project structureel worden ingebed vanaf 2020 e.v.
- Op lokaal en Langstraat niveau zijn samen met Baanbrekers activiteiten ondernomen om de participatie van mensen te bevorderen. Voorbeelden hiervan zijn Talent2Work en het maatjesproject Heusden. De toegang tot het maatjesproject is verbreed met inwoners die via Bijeen worden toegeleid. Dit draagt bij aan een meer integrale aanpak binnen het sociaal domein.
7.2 Jeugdbeleid
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- Het realiseren van een omgeving waarin Heusdense jeugdigen gezond en veilig kunnen opgroeien, plezier kunnen hebben en daarmee goed voorbereid zijn op hun toekomst.
- Samenwerken in de GR Hart van Brabant om de gezamenlijke ambitie van de regio te realiseren: een effectiever jeugdstelsel, dat bovendien betaalbaar is en dat beter aansluit op de eigen kracht en het sociale netwerk van kinderen en ouders.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Conform ons uitgangspunt ‘Eén gezin, één plan en één regisseur’ zijn door de mandaatmedewerkers jeugdhulpvoorzieningen op maat ingezet. De voorzieningen zijn toegespitst op de specifieke (gezins)situatie van de jeugdigen. Daarbij is meer ingezet op out-of-the-box maatwerk. De focus ligt op het formuleren van de te behalen resultaten en zodoende inzetten van effectieve jeugdhulp.
- Er is een start gemaakt om de Koers jeugdhulp in 2018 om te zetten naar concrete acties in een nieuwe regionale uitvoeringsagenda. Dit wordt in 2019 vervolgd.
7.3 Maatschappelijke ondersteuning
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
Het bevorderen van sociale samenhang, mantelzorg, vrijwilligerswerk, veiligheid en leefbaarheid in de gemeente zodat inwoners zo zelfstandig mogelijk kunnen functioneren in onze maatschappij, alsmede het voorkomen en bestrijden van huiselijk geweld.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Vanuit de Bijeenteams en maatschappelijke organisaties is gewerkt aan preventie van (zorg)vragen en een zo breed mogelijke basis aan algemeen toegankelijke voorzieningen.
- Er zijn in regionaal verband stappen gezet om de ondersteuning vorm te geven in resultaten en daarop sturen (regionale inkoop Wmo).
- Er is subsidie verleend aan innovatieve activiteiten die bijdragen aan verandering in de ondersteuning en dienstverlening aan kwetsbare inwoners, zoals collectief ouderenvervoer, het project nu niet zwanger, efkes buurten dagopvang in Nieuwkuijk en aan stichting Ontmoeten die een barbecue voor vluchtelingen heeft georganiseerd,
- Mandaatmedewerkers zijn in gesprek gegaan met inwoners (keukentafelgesprekken) die een ondersteunings- of zorgbehoefte hebben en is besproken wat zij hierin zelf of met hun sociaal netwerk kunnen doen, en waar aanvullende ondersteuning vanuit de Wmo nodig is.
- Waar nodig is aanvullende ondersteuning van mensen in de thuissituatie uiteenlopend van ondersteuning in het huishouden, woonvoorzieningen, tot dagbesteding en kortdurend verblijf, aangeboden.
- Aan kwetsbare inwoners is opvang (maatschappelijke opvang, vrouwenopvang, beschermd wonen en verslavingszorg) aangeboden.
7.4 Armoedebeleid
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- Mensen met een minimuminkomen de kans geven om te participeren in de Heusdense samenleving.
- Het voorkomen van en helpen bij schulden
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Bij de keukentafelgesprekken is aandacht geweest voor de financiële situatie van inwoners om vroegtijdige signalering mogelijk te maken en te voorkomen dat men in de schulden komt. Nog niet voldoende informatie is bekend om aan te geven of we in 2018 kinderen in armoede daadwerkelijk vaker en beter hebben bereikt met het ophogen van de inkomensgrens naar 120% sociaal minimum. Wel is aan 35 gezinnen een schoolpakket verstrekt (uitbreiding van het aanbod). Bij het netwerk van professionals, vrijwilligers en ervaringsdeskundigen is input opgehaald voor een nieuw beleidsplan 2019-2022: Samen armoede en schulden aanpakken.
- De aanpak van schulden die we in 2017 zijn gestart is verder doorontwikkeld. De doorlooptijden bij complexe schulden zijn verkort, doordat mensen tijdens het Spreekuur Geldzaken na een eerste screening direct een eerste gesprek met een medewerker van de Kredietbank kan hebben. De vrijwilligers die tijdens het Spreekuur Geldzaken aanwezig zijn worden goed gevonden en helpen veel inwoners die hulp nodig hebben bij hun administratie. We zijn gestart met de pilot Financieel Paspoort. Omdat de beschikbare gegevens in het Financieel Paspoort nog erg beperkt zijn, moet de meerwaarde zich nog bewijzen in de loop van de tijd.
7.5 Integratie vergunninghouders
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- Zo snel mogelijk starten met integratie en zorgen dat vergunninghouders snel de taal leren en participeren.
- Het voorkomen van (bijstands) afhankelijkheid en het bevorderen van participatie.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- Het aanbod aan vergunninghouders waardoor zij snel kunnen deelnemen aan het arbeidsproces is voortgezet. 45 statushouders zijn in 2018 gestart met een zogenaamd HOB (Huis,opleiding,baan) traject via Baanbrekers. Van de in 2017 gestarte trajecten is ongeveer de helft van de statushouders betaald werk gaan verrichten.
- Er is gestart met de voorbereiding op de aangekondigde Veranderopgave Inburgering. De gemeenten binnen de arbeidsmarktregio Hart van Brabant werken samen aan deze opdracht en hebben een pilot ontwikkeld. In 2019 krijgt de uitwerking daarvan verder vorm.
7.6 Gezondheid
Wat willen we (meerjarig) bereiken?
- Het versterken van veerkracht, eigen regie en gezondheidsvaardigheden van onze inwoners om zo de positieve gezondheid te bevorderen en het bijdragen aan het gezond en veilig opgroeien van de jeugd.
- Preventie op belangrijkste (vermijdbare) gezondheidsbedreigingen zoals overmatig alcoholgebruik, overgewicht en roken en daardoor de leefstijl van de inwoners van Heusden verbeteren.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
- De GGD Hart voor Brabant heeft de wettelijke taken uit de Wet publieke gezondheid uitgevoerd. Onder andere de infectieziektebestrijding, hygiënezorg en de basistaken van de jeugdgezondheidszorg.
- Ze hebben daarnaast preventieve activiteiten binnen Bijeen rondom thema’s zoals beweging, voeding en middelengebruik voor al onze inwoners verzorgd, zoals ouderavond “uit met ouders” over uitgaan en middelengebruik.