Tarievenbeleid
Tarievenbeleid 2018
De belastingen die tot woonlasten leiden, zijn de onroerende zaakbelastingen voor de eigenaar, en de afvalstoffenheffing en de rioolheffing voor de gebruiker.
Voor de tarieven van de onroerende zaakbelastingen is de gemeenteraad voor het jaar 2018 ten opzichte van het jaar 2017 uitgegaan van een opbrengststijging met € 375.000 en 1,4% als inflatie meeropbrengst.
Bij de afvalstoffenheffing en de rioolheffing streeft de gemeente naar een kostendekkend niveau.
Het nultarief voor GFT-ledigingen is in 2018 voortgezet. In 2017 is gefaseerd “omgekeerd inzamelen” ingevoerd. De opbrengst uit het variabele deel van de afvalstoffenheffing, waarin het tarief per inworp in een ondergrondse afvalcontainer is verwerkt, is in 2018 naar beneden bijgesteld. Bij het opstellen van de begroting was namelijk uitgegaan van een gemiddeld aantal inworpen van 1,5 per maand terwijl dit in werkelijkheid 1,1 inworp per maand bleek te zijn. Een andere oorzaak van de bijstelling werd veroorzaakt door een verlaging van de opbrengsten vanuit het jaar 2017 van € 245.000. Uit de jaarafrekeningen van Brabant Water, die vanwege de verschillende afrekenperiodes (3) in 2018 werden ontvangen, bleek dat de bevoorschotting te hoog is geweest. De bevoorschotting was hoofdzakelijk nog gebaseerd op het aantal containerledigingen terwijl in de praktijk al gebruik werd gemaakt van het omgekeerd inzamelen met een gemiddelde inworp van 1,1 per maand. In de 2e Berap is de opbrengst afvalstoffenheffing 2018 met € 395.000 naar beneden bijgesteld.
In september 2018 is de evaluatie over omgekeerd inzamelen vastgesteld. Daarin is geprognosticeerd dat het financiële resultaat van omgekeerd inzamelen € 423.000 negatief bedraagt. Dit bedrag zou aan de reserve Afvalstoffenheffing onttrokken worden. In de tweede bestuursrapportage is opnieuw een prognose gedaan van de financiële resultaten voor 2018. De onttrekking uit de reserve Afvalstoffenheffing was daarin geprognosticeerd op € 606.000 negatief.
Dit negatieve resultaat is naast de lagere opbrengsten ook veroorzaakt door hogere kosten.
Door het omgekeerd inzamelen is meer grof huishoudelijk afval bij de milieustraat aangeleverd en omdat de tarieven op de milieustraat niet kostendekkend zijn heeft dit geleid tot een negatief kosteneffect. Ook de inzamelings- en verwerkingskosten van PMD en GFT zijn in 2018 hoger door meer aanbod en gestegen verwerkingstarieven. Bovendien is de vergoeding PMD uit het Afvalfonds Verpakkingen verlaagd.
Bij hoogbouw wordt maatwerk toegepast voor de inzameling van GFT- en PMD-afval. Ook voor inwoners die gebruik maken van de regeling medisch afval zijn faciliteiten geregeld. Dit maatwerk heeft geleid tot een toename van de kosten. Ook de vergoeding voor oud papier is in de loop van 2018 verder gedaald, door beperking van onze afzetmarkt en dalende marktprijzen waaraan de door de gemeente ontvangen vergoeding één op één is gekoppeld.
De tarieven voor de rioolheffing werden voor 2018 verhoogd met de inflatiecorrectie van 1,4%. Uit de realisatie blijkt dat er een kostendekkingspercentage van 115,2% wordt gerealiseerd.
Kostendekkenheid Tarieven | Geraamde kosten 2018* | Geraamde opbrengsten 2018* | Dekkings-percentage | Werke-lijke kosten 2018 | Werkelijke opbreng-sten 2018 | Gerealiseerd dekkings-percentage |
Afvalstoffenheffing, inclusief milieustraat | € 3.011.000 | € 3.066.000 | 101,8% | 3.408.000 | 2.697.000 | 79,1% |
Rioolheffing | € 3.303.000 | € 3.346.000 | 101,3% | 2.882.000 | 3.321.000 | 115,2% |
Parkeerbelasting | € 81.500 | € 81.500 | 100,0% | 88.000 | 79.000 | 90% |
Lijkbezorgingsrechten | € 248.000 | € 160.000 | 64,5% | 196.000 | 147.000 | 75% |
Leges | € 1.657.000 | € 1.747.000 | 105,4% | 2.038.000 | 2.063.000 | 101,3% |
*ter vergelijking zijn hier de cijfers uit de primaire begroting 2018 weergegeven.