Jaarstukken 2018

Verschillenanalyse per programma

Verkeer en vervoer

Programma Verkeer en vervoer

Financiën (* 1.000)

Jaarrekening 2017

Begroting 2018

Begroting 2018 na wijziging

Jaarrekening 2018

Lasten

3.268

3.497

-4.243

-3.922

Baten

332

232

325

443

Saldo

-2.936

-3.265

-3.918

-3.479

Mutaties reserves

Stortingen in reserves

186

117

117

145

Onttrekkingen uit reserves

80

7

132

109

Per saldo mutaties reserves

-106

-110

15

-36

Saldo inclusief mutaties reserves

-3.042

-3.375

-3.903

-3.515

Toelichting begroot na wijziging versus realisatie 2018

Specificatie verschil (x € 1.000):

Verkeer en vervoer

400

Parkeren

45

Parkeerbelasting

-6

Voordelig verschil

439

Voornaamste verschillen:

 bedrag

Aan dit programma zijn per saldo minder uren toegerekend. Dit heeft enerzijds te maken met een verschuiving van de ureninzet naar andere taakvelden/programma’s (groen € 60.000, onderwijs/buurthuizen € 40.000). Door deze verschuiving zijn er minder uren besteed aan wegen en het verkeers- en vervoersbeleid.

106.000

De inkomsten uit leges voor kabels en leidingen zijn beduidend hoger dan begroot. Grote stukken van gemeente Heusden zijn en worden gereedgemaakt om over te gaan tot aansluiting op glasvezel. Hiervoor zijn en worden vergunningen verstrekt, waardoor er sprake is van extra legesopbrengsten met, in een aantal gevallen, daaraan gekoppeld verschuldigde straatwerkvergoedingen.

87.000

Het restant budget voor verkeersmaatregelen in de vesting is nog niet volledig besteed. De verwachting was dat in het kader van schaalverdieping in 2018 een en ander door de inwoners en ondernemers opgepakt zou worden. De gemeente zou deze initiatieven ondersteunen, mede in financiële zin. In 2018 zijn geen initiatieven van de grond gekomen daarom wordt niet langer een budgetoverheveling voorgesteld. Hierdoor is ook geen onttrekking aan de Algemene Reserve meer nodig.

50.000

Het beschikbare budget voor onderzoek maatregelen fietsveiligheid Tuinbouwweg is in 2018 niet besteed. In relatie tot een nieuw GVVP en de GOL-maatregelen moet onderzocht worden of en zo ja, welke fietsvoorzieningen op de Tuinbouwweg wenselijk zijn. In het coalitie programma 2018-2022 staat het voornemen opgenomen om de Tuinbouwweg te voorzien van een veilige fietsverbinding met vrij liggende fietspaden tussen Elshout en Haarsteeg.
Begin 2019 is een bestuursopdracht voor het vrij liggende fietspad Tuinbouwweg aan het college aangeboden waarna de verdere  voorbereiding gestart is. Om budget beschikbaar te hebben voor de voorbereiding wordt een budgetoverheveling voorgesteld.

50.000

De kosten voor verkeersmaatregelen in het kader van duurzaam veilig en het project 60 km Elshout en omgeving zijn lager uitgevallen dan verwacht.

45.000

Bij het opstellen van de 2e bestuursrapportage was het nog de verwachting dat het budget voor bermen onderhoud volledig nodig was. Nu blijft er een bedrag over omdat een aantal werkzaamheden die in de planning stonden niet meer uitgevoerd zijn door weersomstandigheden en tijdsgebrek van de aannemer.

35.000

In 2018 is het budget voor extra maatregelen aanpak zwerfafval overschreden. In 2017 heeft de prioriteit volledig gelegen op de invoering van het omgekeerd inzamelen en in 2018 zijn een aantal extra dingen gedaan in het kader van de aanpak van zwerfafval.

-13.000

De energiekosten voor de openbare verlichting zijn lager dan verwacht waardoor sprake is van een voordeel.

 31.000

Voor het in stand houden en onderhoud van civiele kunstwerken is een subsidie van het Rijk ontvangen, die niet begroot was. Het betreffen de brug overstortweg, Venkantbrug, Bromsluis, Stadsmuren en de Langstraatbrug eo.

21.000

Er zijn minder kosten gemaakt voor onderhoud en voor vervanging van lichtmasten. Per saldo een voordeel van € 28.000. Het overschot is gestort in de reserve vervanging lichtmasten.

28.000

De onderhoudskosten voor wegen waren hoger dan geraamd. Per saldo een nadeel van € 28.000. Dit bedrag is onttrokken aan de reserve onderhoud wegen.

-28.000

De onderhoudskosten voor abri’s en klokken ed. zijn lager uitgevallen.

15.000

Overige verschillen

12.000

Saldo verschil

439.000

Toelichting op hoofdlijnen realisatie 2018 versus realisatie 2017

Specificatie verschil (x € 1.000):

Saldo jaarrekening 2018

-3.479

Saldo jaarrekening 2017

-2.936

Nadelig verschil

-543

Voornaamste verschillen:

In 2018 zijn meer uren toegerekend aan dit programma dan in 2017. Dit heeft met name betrekking op taakveld verkeer en vervoer en nutsvoorzieningen. Dit is met name het gevolg van extra beschikbare capaciteit.

-166.000

Hogere kapitaallasten met betrekking tot wegen. Dit is met name het gevolg van de aanleg van het openbaar gebied centrum Vlijmen en de aangelegde fietsverbinding Drunen-Elshout.

-75.000

In 2018 zijn de kosten voor onderhoud wegen en lichtmasten hoger dan in 2017. De werkelijke onderhoudslasten variëren per jaar en kunnen beïnvloed worden door onvoorziene omstandigheden (onveilige situaties). Meerkosten worden verrekend met de reserve onderhoud wegen respectievelijk de reserve openbare verlichting.

-135.000

De kosten voor onkruidbestrijding op verhardingen zijn vanaf 2018 fors uurder doordat voor de gehele gemeente de methode van hete lucht wordt toegepast.

-170.000

Overige verschillen

3.000

Saldo verschil

-543.000