Programma Verkeer en vervoer
Financiën (* 1.000) | Jaarrekening 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2018 na wijziging | Jaarrekening 2018 |
Lasten | 3.268 | 3.497 | -4.243 | -3.922 |
Baten | 332 | 232 | 325 | 443 |
Saldo | -2.936 | -3.265 | -3.918 | -3.479 |
Mutaties reserves | ||||
Stortingen in reserves | 186 | 117 | 117 | 145 |
Onttrekkingen uit reserves | 80 | 7 | 132 | 109 |
Per saldo mutaties reserves | -106 | -110 | 15 | -36 |
Saldo inclusief mutaties reserves | -3.042 | -3.375 | -3.903 | -3.515 |
Toelichting begroot na wijziging versus realisatie 2018
Specificatie verschil (x € 1.000):
Verkeer en vervoer | 400 |
Parkeren | 45 |
Parkeerbelasting | -6 |
Voordelig verschil | 439 |
Voornaamste verschillen:
bedrag | ||
Aan dit programma zijn per saldo minder uren toegerekend. Dit heeft enerzijds te maken met een verschuiving van de ureninzet naar andere taakvelden/programma’s (groen € 60.000, onderwijs/buurthuizen € 40.000). Door deze verschuiving zijn er minder uren besteed aan wegen en het verkeers- en vervoersbeleid. | 106.000 | |
De inkomsten uit leges voor kabels en leidingen zijn beduidend hoger dan begroot. Grote stukken van gemeente Heusden zijn en worden gereedgemaakt om over te gaan tot aansluiting op glasvezel. Hiervoor zijn en worden vergunningen verstrekt, waardoor er sprake is van extra legesopbrengsten met, in een aantal gevallen, daaraan gekoppeld verschuldigde straatwerkvergoedingen. | 87.000 | |
Het restant budget voor verkeersmaatregelen in de vesting is nog niet volledig besteed. De verwachting was dat in het kader van schaalverdieping in 2018 een en ander door de inwoners en ondernemers opgepakt zou worden. De gemeente zou deze initiatieven ondersteunen, mede in financiële zin. In 2018 zijn geen initiatieven van de grond gekomen daarom wordt niet langer een budgetoverheveling voorgesteld. Hierdoor is ook geen onttrekking aan de Algemene Reserve meer nodig. | 50.000 | |
Het beschikbare budget voor onderzoek maatregelen fietsveiligheid Tuinbouwweg is in 2018 niet besteed. In relatie tot een nieuw GVVP en de GOL-maatregelen moet onderzocht worden of en zo ja, welke fietsvoorzieningen op de Tuinbouwweg wenselijk zijn. In het coalitie programma 2018-2022 staat het voornemen opgenomen om de Tuinbouwweg te voorzien van een veilige fietsverbinding met vrij liggende fietspaden tussen Elshout en Haarsteeg. | 50.000 | |
De kosten voor verkeersmaatregelen in het kader van duurzaam veilig en het project 60 km Elshout en omgeving zijn lager uitgevallen dan verwacht. | 45.000 | |
Bij het opstellen van de 2e bestuursrapportage was het nog de verwachting dat het budget voor bermen onderhoud volledig nodig was. Nu blijft er een bedrag over omdat een aantal werkzaamheden die in de planning stonden niet meer uitgevoerd zijn door weersomstandigheden en tijdsgebrek van de aannemer. | 35.000 | |
In 2018 is het budget voor extra maatregelen aanpak zwerfafval overschreden. In 2017 heeft de prioriteit volledig gelegen op de invoering van het omgekeerd inzamelen en in 2018 zijn een aantal extra dingen gedaan in het kader van de aanpak van zwerfafval. | -13.000 | |
De energiekosten voor de openbare verlichting zijn lager dan verwacht waardoor sprake is van een voordeel. | 31.000 | |
Voor het in stand houden en onderhoud van civiele kunstwerken is een subsidie van het Rijk ontvangen, die niet begroot was. Het betreffen de brug overstortweg, Venkantbrug, Bromsluis, Stadsmuren en de Langstraatbrug eo. | 21.000 | |
Er zijn minder kosten gemaakt voor onderhoud en voor vervanging van lichtmasten. Per saldo een voordeel van € 28.000. Het overschot is gestort in de reserve vervanging lichtmasten. | 28.000 | |
De onderhoudskosten voor wegen waren hoger dan geraamd. Per saldo een nadeel van € 28.000. Dit bedrag is onttrokken aan de reserve onderhoud wegen. | -28.000 | |
De onderhoudskosten voor abri’s en klokken ed. zijn lager uitgevallen. | 15.000 | |
Overige verschillen | 12.000 | |
Saldo verschil | 439.000 |
Toelichting op hoofdlijnen realisatie 2018 versus realisatie 2017
Specificatie verschil (x € 1.000):
Saldo jaarrekening 2018 | -3.479 |
Saldo jaarrekening 2017 | -2.936 |
Nadelig verschil | -543 |
Voornaamste verschillen:
In 2018 zijn meer uren toegerekend aan dit programma dan in 2017. Dit heeft met name betrekking op taakveld verkeer en vervoer en nutsvoorzieningen. Dit is met name het gevolg van extra beschikbare capaciteit. | -166.000 | |
Hogere kapitaallasten met betrekking tot wegen. Dit is met name het gevolg van de aanleg van het openbaar gebied centrum Vlijmen en de aangelegde fietsverbinding Drunen-Elshout. | -75.000 | |
In 2018 zijn de kosten voor onderhoud wegen en lichtmasten hoger dan in 2017. De werkelijke onderhoudslasten variëren per jaar en kunnen beïnvloed worden door onvoorziene omstandigheden (onveilige situaties). Meerkosten worden verrekend met de reserve onderhoud wegen respectievelijk de reserve openbare verlichting. | -135.000 | |
De kosten voor onkruidbestrijding op verhardingen zijn vanaf 2018 fors uurder doordat voor de gehele gemeente de methode van hete lucht wordt toegepast. | -170.000 | |
Overige verschillen | 3.000 | |
Saldo verschil | -543.000 |